5Moves -selvitys

Aspect – Respect – 5Moves

Research Group Leena Louhivuori (Helsinki), Anna Laine (Tallinn),

Aleksandrs Aleksandrovs (Riga)

Contact:

leena.louhivuori@metropolia.fi

+358415121739

5Moves: mkanava.metropolia.fi

 

Youth Guarantee Model: possibilities to co-operate with schools, education/vocational education and working life

 

Working network:

  • employment offices for young people out of work and education;
  • and vocational schools and universities of applied sciences;
  • In Helsinki, in Tallinn, in Riga – and in Stockholm, in Berlin.

Youth guarantee (YG) national implementation plans:

YG in context

Telling the stories of young people – how do they find career paths and education paths?

What’s at the crossroads of real opportunities and official employment policy – dreams and reality?

 

Different aspects of aims: general life aspirations and aims in the working life of young people. Life confidence – self-confidence

Education and working life are both affected by the crises (collapse, breakthrough, revolution). Traditional jobs and workplaces are disappearing and/or transforming.

Different names of the model: youth guarantee / society guarantee / social system guarantee. In Sweden, for instance, “youth job guarantee” or “Jobbgarantin för ungdomar”.

Co-operation network with schools and working life (job market) looked at in cultural research and historical background perspectives.

Apprenticeships – learning and acquiring professional skills from Master (mestari-kisälli).

History of learning by doing and learning by working – how to find schools and programmes, or certifications (recognized programmes) of learning by doing?

Different possibilities of co-operation movements in the employment sphere.

New / alternative ways to address the needs and forms of employment.

Alternative education and schools.

How to follow the storytelling or storyboards of career and education paths of young people?

How to make agreement with young people on the paths?

 

Employment policy and decisions.

Policy makers and control of the employment policy resources.

The way from decision to make it work (toimeenpano)

How do the decisions are understood and how do the decisions are (toteuttaa)

How to organize the personal touch to employ young people

Everybody has different perception and view (käsitys) opinion and ability and will/desire (halu) to lead these paths

How do you see this situation: youth guarantee and unemployment of young people at the moment?

In your opinion what could be done? What do you think you can do for that?

How is education organized?

How is employment work organized?

How is youth guarantee or similar supported by state? And by city councils / municipalities?

Idea of different kind of entrepreneurships – support of education in entrepreneurship.

 

In your opinion, what is ideal situation to help young people?

How do you see the reality of the youth guarantee?

Is there many different possibilities to support young people?

 

How the support line would operate?

Home – school – friends – studying – working life?

Part of the paths of young people go lost – and sometimes you do not find way back

 

Youth guarantee seminar 9.10.2014 in Helsinki

http://mkanava.metropolia.fi/tiella-tyohon-seminaarin-videot/

 

 

Aspekt – Respekt – 5Moves

Työryhmä:

Leena Louhivuori (Helsinki), Anna Laine (Tallinna), Aleksandrs Aleksandrovs (Riika)

 

Nuorisotakuumalli: yhteistyö koulutuksen ja työelämän kanssa

toteuttamisen mahdollisuudet

 

Työskentely

Nuorten työllistämiseen erikoistuneet työvoimatoimistot

Työelämään valmistavat oppilaitokset ja organisaatiot

Helsinki, Tallinna, Riika, Tukholma ja Berliini

 

Nuorisotakuun kontekstit:

 

Sellainen tarinankulku – ura- ja oppimispoluista –

miten ja missä  kohtaavat toimenpiteet, mahdollisuudet ja nuoret.

Nuorten työelämänhallintaa näistä eri näkökulmista.

Koulutus ja työelämä ovat murroksessa: perinteisiä työpaikkoja katoaa

 

Eri nimitykset Nuorisotakuulle eri maissa: nuorten yhteiskuntatakuu

Ruotsissa ”youth job guarantee” tai “Jobbgarantin för ungdomar”

 

Oppilaitosten ja työelämän verkostojen yhteistyönä?

 

Viitekehys kulttuurintutkimuksellinen – myös historiallinen tausta –

Mestari-kisälli oppiminen tai työssäoppimisen historiaa –

Osuuskuntien mahdollisuudet työelämässä etc

Uusia työelämäntarpeita ja työelämänmuotoja – vaihtoehtoja koulutukseen – katoavat ja uudet tarpeet ja ammatit

Tarvitaanko osaamisen tunnustaminen ja tunnistaminen tutkintopohjana kuinka näyttötutkinnot oppilaitoksissa toimivat

Minkälainen yhteinen oppilaitosyhteistyö työelämän edustajien kanssa voisi olla.

Metropolian yhteistyö työelämän kanssa Bootcamp -toiminta

Miten lähteä kuljettamaan nuorten ura- ja oppimispolkuja?

Lähtökohtana Nuorten kanssa sovitaan yhteinen hyväksytty ura- ja oppimispolut

 

Poliittiset päätökset – päätöksentekijät – resurssinvartijat

Päätösten toimeenpano

Miten niitä päätöksiä tulkitaan ja toteutetaan

Henkilökohtainen ote nuorten työllistämisessä

(kaikilla hyvin erilainen käsitys ja kyky ja halu jne lähteä kuljettamaan polkuja)

Mitkä ovat nykyiset toimenpiteet, resurssit? Mallit erilaisista lähteistä?

Miten näet tämän (nuorisotyöttömyys – nuorisotakuu)tilanteen juuri nyt

Mitä mielestäsi voisi tehdä? Mitä itse voi tehdä?

Miten koulutus, työllistäminen,

Valtiollinen tuki – Kunnallinen tuki

Yritysajattelun kasvaminen – kasvattaminen ja siihen liittyvä tuki

Mikä on ideaalitilanne? Mikä on todellisuus – todellisuuden monet kasvot

Miten tukilinja kulkisi?

Koti – koulu – kaverit – opiskelu – työelämä –

Osa nuorten poluista lähtee harhailemaan – milloin mitenkin

Osaa ei saada mukaan tai ei onnistuta

Miten 3 vuoden toiminnan linjat menisivät

 

Glorian Nuorisotakuuseminaari 9.10.2014 http://mkanava.metropolia.fi/tiella-tyohon-seminaarin-videot/

 

Nuorisotakuumallit ja urapolut